Portofolii

PORTOFOLIU
ION CREANGĂ – CEL MAI FRUMOS MĂRŢIŞOR

ARGUMENT

 „ A  fost  odată   ca  niciodată, că  dacă  n-ar  fi  fost  şi  dacă  n-ar  fi …nu  s-ar  povesti. Era  odată  o  ţară  frumoasă  şi  bogată  cum  nu  se  mai  afla  alta  pe  Pământ. Avea  munţi  şi  păduri  şi  câmpii  şi  cele  mai  limpezi  râuri  care  s-au  văzut  vreodată. Oamenii  care  trăiau  în  această  ţară  erau  oameni  harnici  şi  cinstiţi, ştiau  să  cânte  şi  să  joace  în  zile  de  sărbători, dar  şi  să  îşi  apere  ţărişoara  la  nevoie.
          Şi  văzând  Dumnezeu  hărnicia  şi  cumsecădenia  oamenilor  de  pe  acele  meleaguri, a  hotărât  într-o  primăvară  anume  să  dăruiască    pentru  totdeauna, nouă, tuturor  celor  care  facem  cinste  acestor  meleaguri  româneşti,  CEL  MAI  FRUMOS  MĂRŢIŞOR .”
           In ziua de 1 martie 1837, când pe malurile Ozanei, de sub scânteierile zăpezii, ieşeau primii ghiocei, în  satul  Humuleşti  din  ţinutul  Neamţului, chiar  în  inima  Moldovei, s-a  născut  cel  ce  avea  să  devină  Împăratul  Poveştilor  şi  să  se  numească  pentru  totdeauna  ION  CREANGĂ.
         
CEL MAI FRUMOS MĂRŢIŞOR  dăruit nouă, românilor, a devenit motivul unui proiect menit să atragă elevii la lecturarea operei celui mai iubit povestitor român, citit şi recitit de copii, tineri şi vârstnici deopotrivă.

SCOPUL -           cunoaşterea şi preţuirea operei marelui povestitor
- realizarea unei legături trans-curriculare între discipline: limba română, geografie, educaţie plastică, abilităţi practice

ABILITĂŢI
-documentarea;
-extragerea de informaţii pentru îndeplinirea sarcinilor de lucru;
-producerea unui paragraf care se asociază cu anumite evenimente din viaţa povestitorului;
-aplicarea cunoştinţelor dobândite într-un eseu structurat având ca temă opera scriitorului;
-expunerea, prezentarea propriului demers sau a rezultatelor în faţa cplegilor, părinţilor, învăţătoarei.

INSTRUMENTE DE LUCRU
-biografia povestitorului Ion Creangă;
-vol. “Poveşti, Povestiri, Amintiri”;
-fişa de lectură;
-ciorchinele, cvintetul
-eseu;
-desen care să ilustreze secvenţe din opera autorului.


DESCRIEREA INSTRUMENTELOR

a)    Folosind documente, volumul de povesti, povestiri şi amintiri, ilustraţii, faceţi o scurtă prezentare a vieţii şi operei marelui povestitor urmărind planul:
·        Locul şi data naşterii
·        Familia sa
·        Cine a fost primul învăţator al său la şcoala din Humuleşti?
·        Anii de studiu
·        Creangă - învăţător
·        Cine l-a îndemnat să scrie?
·        Câţi ani avera când şi-a publicat prima sa poveste? Care e titlul acestei poveşti
·        Ce prefaţă a scris Ion Creangă la poveştile sale?
·        În ce limbi sunt traduse operele sale?
·        Când s-a stins din viaţă şi unde este înmormântat?

b)    Întocmiţi un top al poveştilor şi povestirilor scrise de Ion Creangă, acordând puncte de la 1 la 5, poveştilor/povestirilor preferate.
c)     Selectaţi fragmente care o descriu pe mama lui Ion Creangă
d)    Alcătuiţi o compunere cu titlul “Creangă şi Eminescu – o legendară prietenie”.
e)     Alcătuieşte două fişe cu personajele care întruchipează binele şi răul, întâlnite în poveştile lui Creangă. Fişa să conţină titlul poveştii, numele personajului, trăsăturile fizice şi morale, un fragment care să ilustreze calităţile personajului.
f)      Completează un ciorchine cu năzdrăvăniile lui Nică.
g)    Alcătuiţi un cvintet cu tema " Lumea poveştilor".
Amintiţi-vă că trebuie să creaţi o poezie din cinci versuri, în care primul vers este format dintr-un substantiv, al doilea vers este format din două cuvinte care exprimă însuşirile primului vers, al treilea vers - trei cuvinte, de regulă acţiuni, al patrulea vers – o propoziţie din 4 cuvinte, iar al cincilea vers - un cuvânt care exprimă esenţa substantivului ales.
h)    Completează fişa de lectură a unei poveşti
i)       Realizaţi un desen care să ilustreze secvente din scrierile lui Creangă, portrete.

PERIOADA
Luna februarie 2014














Cartea Toamnei









 


 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu