PORTOFOLIU
ION CREANGĂ – CEL MAI FRUMOS MĂRŢIŞOR
ARGUMENT
„ A fost odată ca niciodată, că dacă n-ar fi fost şi dacă n-ar fi …nu s-ar povesti. Era odată o ţară frumoasă şi bogată cum nu se mai afla alta pe Pământ. Avea munţi şi păduri şi câmpii şi cele mai limpezi râuri care s-au văzut vreodată. Oamenii care trăiau în această ţară erau oameni harnici şi cinstiţi, ştiau să cânte şi să joace în zile de sărbători, dar şi să îşi apere ţărişoara la nevoie.
Şi văzând Dumnezeu hărnicia şi cumsecădenia oamenilor de pe acele meleaguri, a hotărât într-o primăvară anume să dăruiască pentru totdeauna, nouă, tuturor celor care facem cinste acestor meleaguri româneşti, CEL MAI FRUMOS MĂRŢIŞOR .”
In ziua de 1 martie 1837, când pe malurile Ozanei, de sub scânteierile zăpezii, ieşeau primii ghiocei, în satul Humuleşti din ţinutul Neamţului, chiar în inima Moldovei, s-a născut cel ce avea să devină Împăratul Poveştilor şi să se numească pentru totdeauna ION CREANGĂ.
CEL MAI FRUMOS MĂRŢIŞOR dăruit nouă, românilor, a devenit motivul unui proiect menit să atragă elevii la lecturarea operei celui mai iubit povestitor român, citit şi recitit de copii, tineri şi vârstnici deopotrivă.
SCOPUL - cunoaşterea şi preţuirea operei marelui povestitor
- realizarea unei legături trans-curriculare între discipline: limba română, geografie, educaţie plastică, abilităţi practice
ABILITĂŢI
-documentarea;
-extragerea de informaţii pentru îndeplinirea sarcinilor de lucru;
-producerea unui paragraf care se asociază cu anumite evenimente din viaţa povestitorului;
-aplicarea cunoştinţelor dobândite într-un eseu structurat având ca temă opera scriitorului;
-expunerea, prezentarea propriului demers sau a rezultatelor în faţa cplegilor, părinţilor, învăţătoarei.
INSTRUMENTE DE LUCRU
-biografia povestitorului Ion Creangă;
-vol. “Poveşti, Povestiri, Amintiri”;
-fişa de lectură;
-ciorchinele, cvintetul
-eseu;
-desen care să ilustreze secvenţe din opera autorului.
DESCRIEREA INSTRUMENTELOR
a) Folosind documente, volumul de povesti, povestiri şi amintiri, ilustraţii, faceţi o scurtă prezentare a vieţii şi operei marelui povestitor urmărind planul:
· Locul şi data naşterii
· Familia sa
· Cine a fost primul învăţator al său la şcoala din Humuleşti?
· Anii de studiu
· Creangă - învăţător
· Cine l-a îndemnat să scrie?
· Câţi ani avera când şi-a publicat prima sa poveste? Care e titlul acestei poveşti
· Ce prefaţă a scris Ion Creangă la poveştile sale?
· În ce limbi sunt traduse operele sale?
· Când s-a stins din viaţă şi unde este înmormântat?
b) Întocmiţi un top al poveştilor şi povestirilor scrise de Ion Creangă, acordând puncte de la 1 la 5, poveştilor/povestirilor preferate.
c) Selectaţi fragmente care o descriu pe mama lui Ion Creangă
d) Alcătuiţi o compunere cu titlul “Creangă şi Eminescu – o legendară prietenie”.
e) Alcătuieşte două fişe cu personajele care întruchipează binele şi răul, întâlnite în poveştile lui Creangă. Fişa să conţină titlul poveştii, numele personajului, trăsăturile fizice şi morale, un fragment care să ilustreze calităţile personajului.
f) Completează un ciorchine cu năzdrăvăniile lui Nică.
g) Alcătuiţi un cvintet cu tema " Lumea poveştilor".
Amintiţi-vă că trebuie să creaţi o poezie din cinci versuri, în care primul vers este format dintr-un substantiv, al doilea vers este format din două cuvinte care exprimă însuşirile primului vers, al treilea vers - trei cuvinte, de regulă acţiuni, al patrulea vers – o propoziţie din 4 cuvinte, iar al cincilea vers - un cuvânt care exprimă esenţa substantivului ales.
h) Completează fişa de lectură a unei poveşti
i) Realizaţi un desen care să ilustreze secvente din scrierile lui Creangă, portrete.
PERIOADA
Luna februarie 2014
Cartea Toamnei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu